Z pewnością wiele osób spotkało się z wyrażeniem kanibalizacja słów kluczowych. Samo słowo ”kanibalizacja” jest dobrze znane i wywołuje w nas przerażenie. Stwierdzenie kanibalizacja słów kluczowych ma podobną definicję – w tym przypadku chodzi o wzajemne „zjadanie się” podstron. Najprościej mówiąc, kanibalizacja słów kluczowych polega na konkurowaniu wielu podstron tego samego serwisu na identyczną frazę w wyszukiwarce Google. A jak to dokładnie wygląda? O wyżej wymienionym wyrażeniu możemy mówić w sytuacjach, gdy na to samo słowo będące kluczem w wynikach wyszukiwania pojawia się wiele podstron. Dodatkowym zjawiskiem jest wymienianie się pozycjami podstron; raz jedna podstrona jest wyżej, innym razem druga. Dzieje się tak, ponieważ Google chcąc dać użytkownikom jak najlepsze wyniki wyszukiwania. Jeśli istnieje wiele podstron z identyczną frazą, wyszukiwarce ciężko wybrać tą najbardziej wartościową opcję.
Po wytłumaczeniu tego zjawiska nasuwa się pytanie – jakie są przyczyny kanibalizacji słów kluczowych?
Najczęstszymi przyczynami są z pewnością:
- Optymalizowanie wielu podstron na jednakowe słowa kluczowe oraz treści,
- Brak tagów kanonicznych; tak zwany tag „rel=canonical” znajduje się w sekcji strony internetowej. Jego zadaniem jest informowanie, która strona serwisu pełni najważniejszą funkcję i powinna być wzięta pod uwagę,
- Niewłaściwe linkowanie; linkowanie wewnętrzne jest istotne w pozyskiwaniu stron internetowych, pod warunkiem, że jest właściwie zamieszczone. Nieprawidłowe linkowanie wewnętrzne występuje wtedy, gdy zostaje używany ten sam anchor i umieszczany w nim link do kilku różnych podstron, co powoduje zmniejszenie mocy linkowania.
Pozytywna kanibalizacja słów kluczowych.
Przykład, gdy kanibalizacja słów kluczowych jest niczym złym jest wtedy, gdy to my dominujemy w wynikach wyszukiwania, oraz na pierwszej stronie jest wiele linków do naszej strony.
Negatywna kanibalizacja słów kluczowych.
Z pewnością znajdzie się więcej negatywnych skutków takich sytuacji. Na pewno przez kanibalizację słów kluczowych walczymy sami ze sobą. Nie można mieć kontroli nad tym , która z podstron zostanie zasugerowana przez Google. Wystąpić może również huśtawka pozycji oraz spadek autorytetu domeny.
Jak radzić sobie z kanibalizacją słów kluczowych?
- Modyfikowanie skanibalizowanej witryny; najprościej mówiąc – redukcja nasycenia daną frazą kluczową podstron, mających mniejsze znaczenie.
- Usuwanie zduplikowanych podstron,
- Deoptymalizacja; zmniejszenie optymalizacji jednej strony, w celu wskazania wyszukiwarkom ważniejszej strony,
- Zmiana linkowania wewnętrznego; strony z lepszą treścią powinny mieć więcej linków oraz bardziej dopasowane słowa kluczowe.
Warto skorzystać z pomocy różnego rodzaju agencji SEO, które pomogą nam zoptymalizować stronę i zwiększyć moc wyszukiwania.
Kiedy najczęściej spotykamy się z kanibalizacją słów kluczowych?
- Sklepy internetowe z wąskim/podobnym do siebie asortymentem,
- Strony skupiające się na podobnym temacie, np. blogi branżowe,
- Artykuły na blogu i tagi/grupy kategorii,
- Kilka podstron na stronie, które zostają zoptymalizowane do tego samego słowa kluczowego,
- Dobieranie tematów pod słowa kluczowe, pod które zoptymalizowano już kategorię na stronie.
Jak pisać bloga, aby nie doszło do kanibalizacji?
Po zapoznaniu się ze zjawiskiem kanibalizacji słów kluczowych przychodzi pytanie, jak prowadzić bloga, aby uniknąć kanibalizacji? Warto zapoznać się z kilkoma radami, które usprawnią efektywne pisanie treści:
- Wyodrębnienie słów kluczowych, które będą nawiązywać do postu,
- Wykreowanie tytułu, mającego w sobie słowo kluczowe w podstawowej formie,
- Zamieszczenie fraz w meta tagach,
- Pisanie selekcjami, dzięki czemu treść będzie czytelna i zadbana,
- Wplatanie słów kluczowych w treść, dzięki czemu przeglądarka lepiej zaindeksuje wpis. Trzeba uważać, aby nie przesadzać z ilością, gdyż nienaturalna aktywność wyodrębnionych słów (tzw. keyword stuffing) może być podejrzana dla robotów Google
- Kontrola swojej pracy.
Podsumowanie:
Kanibalizacja słów kluczowych jest częstym zjawiskiem i jednocześnie problemem stron internetowych takich jak blogi, sklepy internetowe. Warto zdawać sobie sprawę z konsekwencji takich sytuacji i bronić się przed nimi. Lepiej zapobiegać niż leczyć.