W Internecie codziennie przybywa nowych witryn, które mogą być konkurencyjne względem strony, jaką pragnie się wypromować. Ponadto użytkownicy sieci przywiązują się do już powstałych stron, odwiedzając je regularnie z uwagi na wzbogacające, rzetelne informacje. Co więc zrobić, by zwrócić uwagę internautów na określony serwis? Z pomocą przychodzi link building – czym jest, jak wygląda w praktyce i czy każdy może się nim zajmować?
Link building to nic innego, jak tworzenie bazy odnośników prowadzących do konkretnej strony z różnych miejsc w sieci. Pomimo tego, że ta definicja jest dość prosta, sam proces jest nieco bardziej skomplikowany. Trzeba bowiem w sposób umiejętny wybierać strony, na których zamieszcza się odsyłacze. Cała praca powinna wyglądać naturalnie przede wszystkim dla robotów wyszukiwarki, ale również i dla odbiorców docelowego serwisu. Wartościowe odnośniki wpływają pozytywnie na odbiór serwisu, do jakiego prowadzą, natomiast dodawane byle gdzie i o wątpliwej jakości w żaden sposób nie przysłużą się serwisowi. Co więcej mogą mu poważnie zaszkodzić.
Link może przynależeć do różnych kategorii, jednak warto skupić się na podstawowym rozróżnieniu, czyli na dofollow i nofollow. Dofollow oznacza, że odnośnik jest aktywny, czyli, że po kliknięciu w niego internauta jest przekierowywany na stronę określonego serwisu. Natomiast nofollow to jakby martwy odsyłacz, ponieważ nie przenosi do wskazanej witryny. Określenia dofollow i nofollow mają znaczenie głównie dla Googlebots. Dzięki nim roboty wiedzą, czy mają podążać za linkiem, czy też nie. Zatem odnośniki nofollow pozostają niewidoczne dla robotów wyszukiwarki.
O ile na swojej witrynie łatwo określić, czy link ma być widoczny dla wyszukiwarki, czy nie, o tyle na stronie należącej do kogoś innego nie jest to już takie proste. Gdzie w związku z tym zamieszczać odnośniki, by mieć pewność, że będą dofollow – oto kilka możliwości:
By jednak odnośniki miały swoją moc, nie mogą wychodzić z przypadkowych serwisów, które umożliwiają załączanie odsyłaczy. W pierwszej kolejności liczy się działanie SEO. Zgodnie z nim warto wybierać serwisy powiązane tematycznie z witryną, do jakiej mają prowadzić linki. Takie działania są zarówno logiczne, jak i dobrze przyjmowane przez roboty, a także przez samych internatów. Jednak jak pozyskać odnośnik z takiej strony – warto skontaktować się z jej właścicielem i poprosić o odsyłacz zwrotny do swojego serwisu. Zamieszczanie wartościowych wpisów na powiązanych tematycznie stronach to również dobra praktyka. Inne sposoby to na przykład aktywny udział w wydarzeniach branżowych, charytatywnych firm lub fundacji, które się wspiera i promuje.
Budowanie linków to jedno z działań, jakie składa się na pozycjonowanie stron. Jednak właściciele serwisów, które pragną promować w sieci, często zapominają o tym, że równie ważne są linki zamieszczane na swoich stronach. Niezależnie od tego, czy witryna składa się z kilku podstron, czy też liczy ich kilkadziesiąt, załączanie odnośników na swojej stronie bywa niezwykle pomocne. Takie działanie jest dobrze widziane przez wyszukiwarkę. Jest jednak również pomocne osobom odwiedzającym witrynę. Każdy przemyślany odnośnik ułatwia nawigowanie na stronie, dlatego też można w pełni wykorzystać potencjał, jaki drzemie w nowych, jak i w starszych treściach zamieszczonych na stronie witryny.
Pozycjonowanie stron internetowych to niezwykle złożony proces. Dodając odnośniki przychodzące, wewnętrzne, jak i wychodzące, promujące pokrewne strony tematyczne, należy pamiętać, że można je tworzyć zarówno w czystej postaci, jak też jako anchor tekst. Ponadto odsyłacze mogą znaleźć się nie tylko w treści, ale również w stopce, w menu, w specjalnej zakładce z mapą strony, a także w dostępnej grafice. Tworząc odnośnik warto pamiętać, by po kliknięciu w niego internauta nie był zdezorientowany. Zatem na przykład odsyłacze w stopce powinny przekierowywać do głównych kategorii tematycznych dostępnych na stronie lub do konkretnych podstron, jeśli nie ma ich zbyt wielu.