Seo to różnego typu działania, które mają na celu skuteczne pozycjonowanie stron internetowych. Jedną spośród istotnych opcji poza link building, jest tak zwane linkowanie wewnętrzne, które sprawia, iż odpowiednie pozycjonowanie stron staje się dużo łatwiejsze. Większość artykułów na temat linkowania wewnętrznego, kończy się zwykle dyskusją odnośnie tego, jak bardzo skomplikowana jest to tematyka. Z jednej strony linkowanie witryn jest dosyć proste, z drugiej zaś procesy, teoria, jak i najlepsze praktyki w zakresie wewnętrznego linkowania zdają się być bardzo złożone. Niemniej jednak bez względu na to, jak zaawansowane i trudne mogłoby się to wydawać, istotne jest, aby linkowanie stron internetowych odbywało się we właściwy sposób.
Link wewnętrzny ma za zadanie łączyć ze sobą jedną stronę witryny z inną, która znajduje się w tej samej witrynie. W linkach wewnętrznych źródłowa domena, jak i docelowa domena są identyczne.
Linkowanie wewnętrzne witryn ma trzy najważniejsze cele:
Linkowanie wewnętrzne zdecydowanie wzmacnia wartość ogólną dotyczącą strony internetowej, która została zoptymalizowana jeśli chodzi o wyszukiwanie. Zapewnia bardzo przejrzyste ścieżki dla robotów, zawartą sieć postów i stron, jak i długotrwałe sesje dla użytkowników.
Poniżej przedstawimy kilka zasad związanych z linkowaniem wewnętrznym.
Celem tworzenia większej ilości wewnętrznych linków potrzebne jest wiele podstron. Nie możliwie jest skuteczne wykonanie jednego bez drugiego. Kiedy stworzymy sporo treści, łatwiej będzie nam dodawać wiele linków do tekstów. Im więcej linków do sporej ilości podstron, tym efektywniejsza będzie strategia wewnętrznego linkowania.
Wewnętrzne linki winny stosować tekst zakotwiczenia, nie zaś obrazów. Linków do obrazów można używać, jednakże pod warunkiem, iż nie są one najważniejszym źródłem linków, zaś obraz jest odpowiednio opisany i oznaczony.
Odpowiednie użycie kotwic zakłada stosowanie niezoptymalizowanych, naturalnych fragmentów zdań w roli tekstu zakotwiczenia. Wystarczy, iż podświetlimy część naturalnego tekstu i podlinkujemy go.
Im głębsze będzie linkowanie, tym dla nas lepiej. W przypadku skutecznej strategii linkowania trzeba unikać dwóch typów wewnętrznych linków. Linków na stronie głównej. Większość stron ma ich zdecydowanie za dużo. Lepiej jest wzmacniać pozostałe witryny, celem zwiększenia skuteczności pozycjonowania strony, zamiast kierownica użytkowników na główną stronę.
Drugi błąd stanowi linkowanie do zakładki o nazwie kontakt. Jest to częsty błąd tych osób, które dopiero zaczynają własną przygodę z marketingiem sieciowym. W ramach wezwania do działania na samym końcu tekstu pojawiają się nierzadko teksty w stylu ,,Jeśli jesteś zainteresowany naszą ofertą, zadzwoń do nas”. Później tekst ten jest podlinkowane do strony ,,Kontakt” przy pomocy kotwicy o treści ,,zadzwoń do nas”. Warto jest unikać wewnętrznego linkowania do witryn, których najważniejsze menu nawigacji posiada już linki.
Najlepsze, a do tego naturalne linki usytuowane są naprawdę głęboko w strukturze strony.
Wewnętrzne linkowanie wymagać będzie ukierunkowanego na użytkowników podejścia do informacji i treści. Wartość linków jest tutaj sprawą drugorzędną w stosunku do punktu kluczowego, który stanowi dostarczanie unikatowych treści czytelnikom.
Poza tym korzyścią wynikającą z zastosowania wewnętrznego linkowania będzie także to, iż poprawia ono zaangażowanie użytkowników na stronie. Kiedy odbiorcy zobaczą wewnętrzny link, który został dopasowany do kontekstu zdania i ich zainteresuje, z dużym prawdopodobieństwem klikną go i znajdą się na innej podstronie. Może to być także zewnętrzny link, o ile będzie to coś, czym czytelnicy będą zainteresowani. Jeżeli link będzie prowadził do innej podstrony na naszej stronie, użytkownicy pozostaną dłużej i dużo bardziej zaangażują się w korzystanie z naszej witryny.