Słowa kluczowe to w dzisiejszych czasach podstawa marketingu internetowego. Jeśli odpowiednio je dobierzemy, możemy być pewni, że użytkownicy przeglądarek internetowych trafią na naszą stronę, a co najważniejsze, znajdą to, czego szukali. Jest to niezwykle istotne w przypadku pozycjonowania, dzięki temu zdecydowanie łatwiej trafimy do grupy docelowej, a tym samym do potencjalnego klienta.
Słowa kluczowe, często nazywane także hasłami kluczowymi lub keywords to ciąg znaków, który stosowany jest najczęściej w SEO po to, aby wyszukiwać określonych informacji w wyszukiwarkach internetowych. Co ważne, może to być także grupa wyrazów, np. „słowo kluczowe”. Po jej wpisaniu, wyszukiwarka dobiera te strony, które najbardziej odpowiadają szukanej przez nas frazie.
Istnieje wiele klasyfikacji kluczowych fraz, ze względu na różnorodność, zmienność rynku, ale przede wszystkim postęp w branży SEO. Zaliczamy do nich:
1) brandowe- są to słowa kluczowe, które użytkownicy wpisują najczęściej wtedy, gdy nie znają dokładnego adresu strony internetowej firmy, ale chcieliby na nią trafić. Najczęściej w jakiś sposób opisują działalność, często jest to część nazwy marki, sklepu internetowego, wybrany produkt lub usługa. W przypadku, gdy nazwa firmy lub ich działalność jest unikalna, bardzo prawdopodobne jest, że link do strony internetowej pojawi się w wynikach wyszukiwania.
2) ogólne słowa kluczowe– są to słowa, które najczęściej składają się z 1-2 wyrazów. Użytkownik zazwyczaj szuka jedynie ogólnych informacji, na temat firmy lub produktu, który go interesuje. Bardzo często są to osoby, które mają niewielkie pojęcie na temat wpisywanej frazy. Jednakże dzięki temu, mogą poszerzać swoją wiedzę na temat danego zagadnienia, docierając do konkretniejszych informacji i produktów.
3) słowa kluczowe long tail- są to słowa kluczowe, które składają się z ilości wyrazów większej niż 2. Opisują one dokładniej konkretne produkty lub usługi. Osoby wpisujące tego typu frazy mają niewielką wiedzę na dany temat, jednakże dzięki temu w znaczny sposób mogą zawęzić wyszukiwane hasła, aby uzyskać pożądane wyniki. Jest to doskonała opcja także dla osób, które chcą wyszukać dokładne informacje, nie pamiętając nazwy danego zjawiska. Przykładowo znając następującą definicję „ciąg znaków stosowany w SEO„, możemy bez problemu dotrzeć do informacji, że chodzi nam o pojęcie „słowo kluczowe”.
4) regionalne- takie frazy najczęściej nakierowują nas na działalność w konkretnej lokalizacji. Zawarte są w nich nazwy miejscowości, regionu lub dzielnicy. Właśnie w tych miejscach świadczone są dane usługi, których szukamy. Przykładem może być fraza „serwis xyz”, gdzie xyz możemy zamienić na nazwę dowolnej lokalizacji. Dzięki temu otrzymujemy informacje na temat znajdujących się w pobliżu firm, które świadczą pożądane przez nas usługi.
Meta opis to tekst, który pojawia się w wynikach wyszukiwania Google pod adresem URL. W żadnym innym miejscu na stronie go nie znajdziemy. Meta tagi natomiast to fragment kodu strony internetowej, który dostarcza użytkownikowi informacje o zawartości wybranej podstrony. Są również niezwykle istotne z punktu widzenia ilości odsłon na naszej witrynie.
Aby dobrać odpowiednie słowa kluczowe, możemy podjąć szereg działań. Pierwszym z nich, jest spisanie oferowanych usług, a także produktów i wybranie tych najbardziej popularnych i najczęściej wpisywanych. Pomocna może być także wyszukiwarka. Gdy wpisujemy daną frazę, na końcu Google podpowiada nam, pod jakimi innymi frazami możemy szukać tego typu informacji. Istnieje także wiele stron internetowych i narzędzi, które pomogą nam w doborze odpowiednich słów kluczowych. Przykładem może być ubersuggest.org, które działa podobnie do wyszukiwarki Google. Takich aplikacji w sieci możemy znaleźć na prawdę wiele i są na bardzo skuteczne. Alternatywnym rozwiązaniem może być skorzystanie z GoogleAdWords Planer Słów Kluczowych, które również warto wziąć pod uwagę.