Widoczność serwisu internetowego w sieci to kwestia zasadnicza dla właściciela witryny. Zwłaszcza, jeśli prowadzi on sprzedaż online i chciałby, aby jego oferta przyciągała uwagę jak największej liczby odbiorców. Warto więc zadbać o to, by potencjalny zainteresowany mógł bez problemu trafić na witrynę w taki sposób, jaki jest dla niego najbardziej komfortowy. Najczęściej internauci odwiedzają wybrane strony, które są dostępne po wpisaniu określonych fraz w wyszukiwarce internetowej Google.
On-page to szereg operacji, które przeprowadza się w obrębie danej strony internetowej. Wszystkie wpływają na to, jak strona prezentuje się pod względem wizualnym i strukturalnym. Od nich zależy, czy odwiedzający ostatecznie skorzysta z oferty, zapozna się z dostępnymi treściami, a także czy podejmie różne inne akcje, by pozostać w stałym kontakcie z właścicielem serwisu. Do podstawowych czynności, które mają bezpośredni związek ze stroną, można zaliczyć:
Off-page to, w przeciwieństwie do działań na stronie, operacje, które przeprowadza się w sieci, jednak poza obrębem danej witryny. Takie czynności sprawiają, że strona staje się lepiej postrzegana przez roboty wyszukiwarki, co może przełożyć się na przykład na wysoki wskaźnik PageRank. Im jest on wyższy, tym strona cieszy się większym zaufaniem, zarówno wyszukiwarki, jak i internautów, a wpływ na niego mają linki, które prowadzą albo do głównej strony witryny, albo do jej podstron.
Najważniejszym jednak powodem, dla którego warto podejmować się działań poza stroną, to szansa na wywindowanie witryny na wysokie miejsce w rankingu wyszukiwarki. Jeśli witryna da się zauważyć już na pierwszej stronie z wynikami wyszukiwania, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że przełoży się to na większy ruch. Im więcej zaś wejść na stronę, tym wyższy zysk, jeśli jest to witryna sprzedażowa, bądź reklamowa.
W ramach działań poza stroną trzeba przede wszystkim uwzględnić pozycjonowanie stron. W skrócie polega ono na zamieszczaniu treści na różnych serwisach wraz z odnośnikiem, który prowadzi do docelowej strony. Najczęściej są to takie miejsca w sieci, jak:
Decydując się na samodzielne pozycjonowanie stron internetowych, ma się zawsze pełną kontrolę nad tym, z jakich stron linkuje się do docelowej witryny, a także, w jaki sposób się to odbywa. Zatem, jeśli posiada się odpowiednią wiedzę i umiejętności, jest to najbardziej bezpieczne i stosunkowo niedrogie rozwiązanie, które nie poskutkuje filtrem lub banem. Jeśli jednak właścicielowi strony zależy na tym, by w konkurencyjnych wynikach wyszukiwania znaleźć się możliwie jak najszybciej, a do tego prowadzi rozbudowany serwis o różnorodnej tematyce, wtedy warto rozważyć zlecenie pozycjonowania firmie, która się tym zajmuje na co dzień.