Google Search Console (dawniej nazywane Google Webmasters Tools) jest zestawem narzędzi, które zostały stworzone przez giganta z Mountain View celem monitorowania stron internetowych. Używanie tego narzędzia Google jest niezwykle popularne, tym bardziej wśród tych osób, którym pozycjonowanie witryn jest bliskie. Dzięki użyciu GSC możemy w bardzo łatwy sposób sprawdzać, jaką metodą roboty Google indeksują nasze treści, czy Google nałożyło na naszą witrynę kary, jak wygląda nasz profil linkowy, jak wyszukiwarka Google widzi naszą stronę i sporo więcej. Innymi słowy, jeżeli chcemy przeprowadzić pozycjonowanie stron internetowych i aby wyświetlały się one wysoko w wynikach wyszukiwania, to zainstalowanie Search Console będzie koniecznością.
Jakie są plusy wykorzystania Google Search Console?
Dlaczego warto będzie zainstalować na własnej witrynie Google Search Console? Narzędzie to pozwala:
- monitorować dostęp robotów wyszukiwarki Google do witryny,
- zgłaszać Google zupełnie nowe podstrony, jak i innego rodzaju treści do szybkiego indeksowania, którego podstawą jest sitemap (mapa strony),
- kontrolować szybkość indeksowania strony przez Google,
- uzyskiwać szybka informację na temat złośliwego oprogramowania, spamu, czy wirusów na stronie,
- podglądać witrynę widzianą przez roboty Google i użytkowników,
- podglądać słowa kluczowe, na które nasza witryna będzie się wyświetlała w wynikach wyszukiwania, ich średnią pozycję, ilość kliknięć, czy też współczynnik klikalności (CTR – click trough rate),
- sprawdzać poprawność obsługi witryny na mobilnych urządzeniach,
- weryfikować poprawność wyświetlania się danych w rozszerzonych wynikach,
- podglądać linki prowadzące do zweryfikowanej wcześniej domeny,
- mieć wgląd w podpowiedzi wyszukiwarki Google, które pomagają w ulepszaniu witryny.
Jakie korzyści daje nam korzystanie z Google Search Console?
Właściciele witryn, którzy zastanawiają się, do czego może im się przydać Google Search Console, powinni zdawać sobie sprawę, iż narzędzia, które zostały stworzone przez twórców najbardziej popularnej wyszukiwarki powstały przede wszystkim z myślą o nich. Są one niezwykle przejrzyste, zaś korzystanie z nie sprawia problemów nawet laikom.
Metody weryfikowania
Celem ułatwienia zainstalowania Google Search Console na różnorodnych witrynach, mamy do dyspozycji pięć sposobów weryfikacji własności strony:
- Tag HTML – wymagać on będzie umieszczenia w sekcji head witryny głównej znacznika dodatkowego, który zawiera identyfikator. Metoda ta nierzadko wymaga edytowania pliku szablonu witryny wraz z sekcją head witryny głównej. Biorąc pod uwagę sporą popularność GSC, wiele spośród systemów CMS pozwala na wprowadzanie identyfikatorów w sposób bezpośredni do panelu administracyjnego, a te, które nie posiadają tego rodzaju możliwości domyślnie, umożliwiają ją z użyciem wtyczek dodatkowych, np. WordPress pozwala na zainstalowanie GSC przy pomocy Yoast SEO, jak i wielu innych wtyczek,
- Przesyłanie plików HTML – sposób ten wymagać będzie pobrania plików HTML, które zawierają identyfikator posiadanego konta i umieszczenia ich na serwerze FTP w głównym katalogu z witryną (na ogół jest to katalog typu public html),
- Dostawca nazwy domeny – sposób ten wymagać będzie dostępu do panelu, który zarządza domeną. Przy jego pomocy konieczne będzie dodanie rekordu TXT wraz z identyfikatorem Google celem skonfigurowania DNS poddawanej weryfikacji domeny. Alternatywą może być również dodawanie rekordu CNAME, przy pomocy którego także możliwe jest zweryfikowanie własności. Biorąc pod uwagę fakt, iż rekordy DNS nie będą odświeżane w sposób natychmiastowy, weryfikacja z użyciem tejże metody nie umożliwia od razu dostępu do narzędzi należących do Google. Będą one przyznane w momencie, kiedy Google znajdzie właściwy identyfikator z konfiguracji DNS. Może to trwać nawet do 48 godzin, chociaż zwykle już po kilku godzinach od momentu jego dodania, możliwie staje się prawidłowe zweryfikowanie,
- Menedżer tagów od Google – sposób ten wymagać będzie założenia konta, jak i instalacji na witrynie Menadżera tagów.