Pozycjonowanie lokalne stanowi zespół działań offsite, jak i onsite, które zmierzają do podnoszenia poziomu widoczności strony internetowej na wybrany zestaw słów kluczowych w kontekście wyłącznie jednego regionu, dzielnicy albo miasta. Tego typu pozycjonowanie stron ma sporo wspólnych punktów z pozycjonowaniem klasycznym, czy również szerokim pozycjonowaniem. W seo lokalnym występuje jednakże kilka elementów, typów działania charakterystycznych wyłącznie dla niego. Żeby móc zrozumieć prawa, jakimi rządzi się lokalne pozycjonowanie stron internetowych, trzeba poznać specyfikę biznesu, którego witryna będzie pozycjonowana, jak i zasady jakimi kieruje się wyszukiwarka Google ukazując wyniki zapytań oblegających ją internautów.
Celem skutecznego wypozycjonowania strony internetowej na topowe pozycje trzeba spełniać kilka istotnych warunków. Cześć z nich, która ma związek z optymalizacją i link building, zależy od właściciela witryny. Poza tymi czynnikami istnieją także i takie, które nie są możliwie do kontrolowania w procesie pozycjonowania przez osoby za nie odpowiedzialne. Zalicza się do nich chociażby dostosowanie wyników wyszukiwania przez wyszukiwarkę Google do wybranego użytkownika. Jedną spośród tego rodzaju form personalizowania wyników wyszukiwania będzie geolokalizacja. Wręcz instynktownie możemy spodziewać się, iż internauci winni otrzymać innego rodzaju zestaw stron internetowych w odpowiedzi na swoje zapytanie, w zależności od tego, czy przebywają we Wrocławiu, czy też w innym mieście. Jest to z dużym prawdopodobieństwem wynikiem intencji użytkowników wyszukiwarki, którzy nie poszukują informacji na przykład na temat tego jak zostać stolarzem, ale raczej mają problem, który wymaga interwencji odpowiedniego fachowca. Geolokalizacja przeprowadzana od strony Google jest na tyle dokładna, iż w większych miejscowościach (Warszawa, Kraków i inne) może ograniczyć wyniki wyszukiwania do witryn, które reprezentują przedsiębiorstwa wyłącznie z jednej dzielnicy.
Użytkownicy wcale nie muszą polegać na wyszukiwarce podczas określania ich lokalizacji. Mogą samodzielnie wybrać dla którego miasta albo regionu chcą otrzymywać wyniki. Przykładem tego rodzaju zapytania może być chociażby ,,restauracja Kraków”. Bez względu na to, czy wpiszemy je w Poznaniu, Krakowie, czy też w Gdańsku, powinna pojawić się nam lista lokali umiejscowionych w Krakowie. Dodawanie miasta w zapytaniach jest z punktu widzenia Google mocniejszym sygnałem, aniżeli położenie fizyczne położenie użytkowników, dlatego w większości przypadków jest ono po prostu pomijane.
Każde przedsiębiorstwo posiada swój własny region, a którym działa. Na przykład, sklepy online, bez względu na to gdzie mają swoją siedzibę, jak i magazyn, obsługują klientów ma ogół z całego kraju. Tak samo wygląda sprawa w wypadku większych firm, które posiadają wiele oddziałów na terenie całej Polski. Zainteresowanie właścicieli tego typu biznesów wzbudzi z pewnością pozycjonowanie ogólnych fraz kluczowych, które mogą być wpisywane w wyszukiwarce z dowolnego miejsca w kraju. Mogą to być na przykład nazwy produktów, które są kupowane online (rodzaje sprzętu elektronicznego czy rodzaje odzieży – miejsce wysyłki towarów w ogóle nie obchodzi internautów). Inna jest zaś specyfika funkcjonowania mniejszych przedsiębiorstw, firm usługowych czy też sklepów mających siedziby stacjonarne. Ich zakres działalności będzie w ścisły sposób powiązany z wyłącznie jednym miastem, czy też ewentualnie wybranym regionem. Trudno jest oczekiwać w tym przypadku, aby hydraulik pojechał wiele kilometrów do swojego klienta, albo też zamówienia mebli w wybranym rozmiarze z drugiego końca kraju. Tak jak różnorodne mogą być zasięgi działania klienta, tak różnorodne winny być strategie w zakresie pozycjonowania. Dla przedsiębiorstw, które działają na nieco ograniczonym terenie, najlepszym rozwiązaniem będzie zastosowanie pozycjonowania lokalnego.