Copywriting SEO to proces tworzenia treści na strony internetowe w taki sposób, aby jak najlepiej się one pozycjonowały. Pisanie tekstów SEO opiera się na tworzeniu ciekawej, angażującej treści odpowiadającej na najczęściej zadawane przez użytkowników pytania. Wyposażony w odpowiednio dobrane słowa kluczowe i opisany za pomocą znaczników meta content ma szansę skutecznie poprawić wyniki strony w organicznych wynikach wyszukiwania bez przeznaczania dodatkowych środków finansowych na reklamę.
Content marketing i copywriting SEO mają ze sobą wiele wspólnego: te dziedziny działalności firmy uzupełniają się wzajemnie, w wielu obszarach mogą też się pokrywać. Copywriter SEO pisze teksty związane z szeroko pojętą działalnością firmy. Mogą to być m.in.:
Marketing treści, czyli content marketing, to działalność polegająca na tworzeniu atrakcyjnych treści mogących zainteresować potencjalnych klientów i przyciągnąć ich na stronę internetową firmy. W ramach content marketingu można promować treści lub wysyłać kampanie e-mailingowe zachęcające do odwiedzenia konkretnej podstrony. Nie jest to jednak konieczne: dzięki zastosowaniu zasad SEO podczas tworzenia treści, są one pokazywane użytkownikom szukającym w internecie treści na dany temat bez dodatkowych opłat. Kluczem jest właściwe zaimplementowanie zasad pozycjonowania w tekście. Umiejętnie zoptymalizowana strona ma szansę przyciągnąć i zachęcić do konwersji wielu klientów, a regularnie uzupełniany o nowe, ciekawe treści blog to zarówno doskonały czynnik sprzyjający zaangażowaniu użytkowników (co jest głównym celem content marketingowca), jak i aspekt sprzyjający wysokiej pozycji strony w organicznych wynikach wyszukiwania.
Podstawową zasadą formułowania tekstów powstających w ramach SEO copywritingu jest podporządkowanie tytułu i treści słowom kluczowym, czyli zawarcie w treści wyrazów i grup wyrazów (fraz lub pytań) powiązanych z tematem i najczęściej wyszukiwanych przez osoby zainteresowane danym rodzajem treści. Frazy te, zwane również z angielskiego keywords, określa się na podstawie analiz przeprowadzanych w specjalnie do tego celu przeznaczonych stronach i narzędziach: popularnym sposobem na wyznaczenie optymalnych słów i fraz kluczowych jest np. skorzystanie z narzędzia Google Keyword Planner, Google Trends, Keyword Tool lub Answer the Public. Na podstawie takich pomocy można nie tylko wyznaczyć brzmienie najczęściej wyszukiwanych słów i pytań, ale także określić stopień konkurencyjności danego słowa (czyli jak wiele stron jest już pozycjonowanych na daną frazę) i zmienność liczby wyszukiwań w czasie. Dostępne są także narzędzia oferujące bardziej zaawansowane opcje, takie jak wskazywanie optymalnego nasycenia tekstu frazami kluczowymi czy sugerowanie słów, które powinny znaleźć się w tytule oraz poszczególnych nagłówkach.
Kolejnym bardzo ważnym elementem SEO copywritingu jest zadbanie o prawidłowo sformułowane i umieszczone w sekcji strony znaczniki zwane meta tagami. Pierwszy z nich, meta title (tytuł meta) to liczący około 50-60 znaków tytuł strony, który powinien zwięźle opisywać jej treść i zachęcać użytkownika do odwiedzenia witryny. Dobrze jest, jeśli meta tytuł zawiera przynajmniej jedną z fraz kluczowych, na które pozycjonowana jest dana podstrona. Drugi, równie ważny element to meta opis (meta description), czyli krótka charakterystyka zawartości strony widoczna w wynikach wyszukiwania pod meta tytułem. Taki opis powinien mieć długość maksymalnie 150-160 znaków i może zawierać emotikony: bywa to wykorzystywane przez firmy, które chcą przyciągnąć uwagę użytkowników nietypowym, odróżniającym się od pozostałych stron opisem. Meta description także powinien zawierać słowa kluczowe. Zarówno meta tite, jak i meta description muszą być unikalne, czyli tworzy się je oddzielnie dla każdej z podstron serwisu.