Jeżeli swoją działalność prowadzimy w sieci, to z pewnością słyszeliśmy już o tym, iż musimy zainwestować w działania seo, gdyż w innym razie nasz serwis nie będzie w ogóle widoczny w wynikach wyszukiwania. A co to właściwe oznacza? I jakie działania powinny być przez nas podejmowane, aby klienci mogli odszukać nas.bez problemu w sieci?
SEO jest skrótem od angielskich słów Search Engine Optimization. Wiemy, iż może to nadal nic nie mówić, niemniej jednak spieszymy z tłumaczeniem. SEO to szereg działań, które mają na celu poprawić widoczność konkretnej strony internetowej w wynikach wyszukiwarek. Aby jeszcze bardziej ułatwić zrozumienie tego pojęcia, przedstawimy to na przykładzie.
Kiedy wpiszemy w wyszukiwarce Google jakiekolwiek frazy (tzw. słowa kluczowe), np. radio, to wyświetli się nam lista stron internetowych, na których powinniśmy odnaleźć tenże sprzęt, albo informacje na jego temat. Na samym początku trafimy na reklamy, które są we właściwy sposób oznaczone. To, co znajduje się pod nimi, to tak zwane wyniki organiczne, a zatem też naturalne. Możemy jednakże nimi w pewien sposób manipulować i to jest właśnie zadanie SEO. Wszystko po to, aby nasza witryna internetowa znalazła się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania, a co za tym idzie, żeby wzbudziła zainteresowanie klientów.
Przy czym możemy wyróżnić dwa różne kierunki działań – on page i off page. Co je od siebie odróżnia?
Pozycjonowanie stron, czyli działania SEO to przede wszystkim optymalizacja witryny internetowej. To coś, na co mamy całkowity wpływ, gdyż pracujemy tylko w ramach stworzonego przez siebie serwisu. Jakie działania on page możemy wyróżnić? Poprawę w zakresie szybkości ładowania się strony, uzupełnianie jej frazami kluczowymi, treścią, tworzenie meta-opisów, które wyświetlają się w wynikach wyszukiwarek, jak również poprawne opisywanie i nazywanie obrazków.
To niewątpliwie nie wszystko, gdyż pozycjonowanie stron to także wzięcie pod uwagę problemów technicznych, które utrudniają w pewien sposób pozycjonowanie. W odpowiedni sposób wykonana optymalizacja on page może znacząco poprawić widoczność wybranego serwisu, a dzięki temu zwiększyć na nim ruch.
Powyżej opisane działania powinny być jednakże we właściwy sposób wspierane, aby można było zwiększyć skuteczność całości procesu pozycjonowania witryny. Trzeba zatem niejako wyjść ,,poza” stronę. W przypadku działań SEO mowa jest przede wszystkim o link buildingu, czyli o zbieraniu linków, które prowadzą bezpośrednio do serwisu. Istotne jest, aby odbywało się to w pełni w naturalny sposób. Takie linki muszą odznaczać się wysoką jakością, nie mogą zatem pochodzić ze spamerskich witryn internetowych.
Pozycjonowanie stron internetowych to także dbanie o content marketing, czyli chociażby o artykuły sponsorowane, które będą przekierowywać do witryny i zwiększać tym samym zaufanie do marki. Muszą być nie tylko zrozumiałe, ale też użyteczne dla czytelnika tak, aby go zaciekawiły, odpowiadały na jego pytania i wskazywały przy tym, gdzie może znaleźć to, czego w danym momencie potrzebuje.
SEO jest na pewno procesem czasochłonnym, który nie generuje od razu efektów. Wymagać będzie specjalistycznego zakresu wiedzy, dostępności narzędzi, które ułatwiają zaplanowanie właściwej strategii sieciowego marketingu. Czy warto zajmować się tym samodzielnie? Nie! Z jakiego powodu? Gdyż wymagać to będzie wiele energii i czasu. Google nierzadko zmienia sposoby wyświetlania się wyników i trzeba za tym nadążać. Ale co najważniejsze – jeden błąd może zakończyć się filtrem, czyli inaczej mówiąc zniknięciem z wyszukiwarki.
Poza tym agencje SEO dzięki analizie strony internetowej decydują, w jakiej kolejności powinny być podjęte działania, aby można było osiągnąć jak najszybsze rezultaty. Przy czym nie wystarczy, iż zadbamy jednorazowo o wysoką pozycję witryny – trzeba ciągle dbać o to, aby nie spadła ona na niższe notowania. Wymagać to będzie nieustannej pracy, uwagi, na co właściciele firm nie mają na ogół czasu.